چرا مودم‌های دایل‌آپ پُر صدا هستند؟

کامپیوتر،نرم افزار،سخت افزار،مخابرات،جنگ سایبری،موبایل،بازي رايانه ي،سیاسی،ورزشی و....

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

چه از کاربرانی باشید که هنوز از مودم های دایل آپ استفاده می کنید و چه از کسانی باشید که سال هاست از دایل آپ استفاده نکرده اید، حتما این سوال برایتان پیش آمده که چرا مودم های دایل آپ انقدر پر سر و صدا هستند. برای خیلی از ما صدای مودم دایل آپ نوستالزی سال هایی ست که برای اتصال به اینترنت مجبور بودیم کارت های شارژ چند ساعته اینترنت بخریم و با هزار بدبختی به اینترنت متصل شویم!

چرا مودم‌های دایل‌آپ پُر صدا هستند؟

در سرتاسر دهه 90 میلادی همه کاربران اینترنت فعالیت و ارتباط خود را با مودم های پر سر و صدای دایل آپ شروع کرده اند. ولی به راستی دلیل این همه سر و صدای خش دار چیست؟

در آن زمان مودم ها تنها قادر بودند داده ها را بر روی شبکه ای که تنها برای انتقال صدا طراحی شده بود، یا در واقع همان خطوط تلفن، ارسال کنند. به همین دلیل، روش ارتباطی میان دو مودم می بایست در محدوده و گسترده شنیداری باشد.

کلمه ی «مودم» از حروف اول دو اصطلاح کاملا فنی گرفته شده است: Modulation و DeModulation. داده هایی که یک کامپیوتر می فرستد در اصل سیگنال هایی رقمی (دیجیتال) هستند. مودم داده های کامپیوتری را به صورت نواهایی صوتی در می آورد تا بتوانند از طریق خطوط تلفن آنالوگ، سیگنالهای آنالوگ را حمل کنند، چنین سیگنال هایی را با طول موج اندازه گیری می کنند.

چرا مودم‌های دایل‌آپ پُر صدا هستند؟

دقیقا مثل زمانی که با تلفن کار می کردیم، مودم ها ابتدا شروع به شماره گیری و برقراری ارتباط می کردند سپس به انتقال داده ها می پرداختند. برای همین نمی توانستید هم زمان از اینترنت و خط تلفن استفاده کنید. ولی در حال حاضر سیستم تلفن می تواند هر دو صدا و داده را در یک زمان (DSL) منتقل کند.

شاید بپرسید چرا صداها از طریق بلندگو کامپیوتر پخش می شد؟ دلیلش واضح است. درست مانند تلفن که از روی انواع صداهای بوق می توانید پی ببرید تلفن شلوغ، آزاد و یا در دسترس نیست آن موقع هم با شنیدن صداهای متفاوت از مودم متوجه اشکالات احتمالی در نحوه اتصال می شدید.

مودم یک قطعه سخت افزاری از کامپیوتر است و پیش از برقرای ارتباط با کامپیوتری دیگر، باید رابطه ی کامپیوتر با مودم خودش برقرار شود. این ارتباط به کمک یک رشته فرمان مشهور به فرمان های AT حاصل می شود

تمام صداها، سوت ها و جیر جیرهایی که در هنگام اصال مودم می شنیدید، در واقع آزمودن کیفیت خط تلفن بود. چنانچه ارتباطی با توجه به کیفیت ارتباط ناموفق باشد، به طور کلی در طول این فرایند ارتباطی ابتدایی ناموفق است. پس چنانچه در حال گوش دادن بودید، می توانستید به طور معمول علت را بگویید (به عنوان مثال در انتهای دیگر بجای مودم یک دستگاه پیام گیر داشتید).

اکثر مودم ها امکان تنظیم شماره گیری نواختی یا تون  (tone dialing)یا شماره گیری تپی یا پالس (pulse) را نیز فراهم می کنند. وقتی مودم عملیات اولیه ی شماره گیری را انجام میدهد می توانید از طریق بلندگوی پی سی، تون شماره گیری یا صدای شماره گیری و همچنین موقع تاییدگیری تونی دیگر را بشنوید. این صدا علاوه بر آن که برقرای ارتباط را به شما تفهیم می کند این نکته را نیز می گوید که مودمتان روی تون میزان شده است یا روی پالس.

چرا مودم‌های دایل‌آپ پُر صدا هستند؟

همچنین موقع قطع ارتباط نیز صدایی را خواهید شنید. البته، صدا وقتی هست که بلندگوی مودمتان در حالت روشن باشد، که معمولا تنظیمی از قبل و توسط کارخانه است.

 

چطور می توانیم بلندگو را خاموش کنید؟

مودم یک قطعه سخت افزاری از کامپیوتر است و پیش از برقرای ارتباط با کامپیوتری دیگر، باید رابطه ی کامپیوتر با مودم خودش برقرار شود. این ارتباط به کمک یک رشته فرمان مشهور به فرمان های AT حاصل می شود.

این فرمان ها در برگیرنده ی همه ی تکالیفی است که مودم باید انجام دهد، مانند استفاده از شماره گیری تونی یا پالسی، یا روشن یا خاموش بودن بلندگو و غیره. دفترچه راهنمای مودم حاوی جدولی از فرمانهای AT و نحوه ی استفاده از آنهاست (فرمانهای AT در مودم های مختلف دارای تفاوت های جزئی هستند. از همین روی، دفترچه راهنمای مودم خود را هیچ گاه دور نیندازید). با این همه، اکثر برنامه های نرم افزاری ارتباطی و اینترنت که امروزه عرضه می شود تکالیف مودم را با فعال شدن گزینه های منو انجام می دهند، در نتیجه هرگز نیازی به فرمان های پیچیده و دشوار AT ندارید.

 

بخش دانش و زندگی تبیان





:: موضوعات مرتبط: موبایل , ,
:: برچسب‌ها: چرا مودم‌های دایل‌آپ پُر صدا هستند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : محمد خلفوندی
ت : دو شنبه 23 ارديبهشت 1392
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی