نگاهی به ویژگی‌های جدید ویندوز ۸

کامپیوتر،نرم افزار،سخت افزار،مخابرات،جنگ سایبری،موبایل،بازي رايانه ي،سیاسی،ورزشی و....

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

windows-8-start-menu

این روزها در هرمحفلی که مرتبط به دنیای اینترنت و کامپیوتر است وارد می‌شوید شور و نشاط خاصی وجود دارد، یک علت اصلی این شور و نشاط نزدیک شدن به زمان ارائه نهایی ویندوز ۸ است. نسخه‌یی از سیستم‌عامل محبوب ویندوز که به گفته بسیاری از کارشناسان و به ادعای خود مایکروسافت بصورت بنیادین در رابط کاربریش دچار تحول شده است تا گامی باشد برای سوق دادن این سیستم‌عامل به سمت نسل آیندهٔ واسط‌‌های کاربری مانند صفحات تاچ‌اسکرین که شاید در آینده‌ای نه چندان دور بخش اعظمی از آنچه که ما امروزه با ماوس‌و کیبرد خود انجام می‌دهیم را بر عهده بگیرند.اما اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به تحولات جدیدی که در ویندوز ۸ صورت پذیرفته است و مایکروسافت سعی کرده با آنها این مثال قدیمی را یادآوری کند که هر گردی گردو نیست و یا به زبان مایکروسافتی هر پنجره‌ای ویندوز نیست!

 

 

windows-8-problems

 

افزایش راندمان و کارایی:

یکی از مهم‌ترین سئوالاتی که پس از رونمایی رابط کاربری جدید ویندوز ۸ موسوم به مترو توسط کارشناسان و کاربران مطرح شد این بود که آیا این رابط کاربری سبب افزایش پروسس‌ها یا عملیات‌های اجرا شده توسط ویندوز و کند شدن بیش از حد این سیستم‌عامل نخواهد گردید؟ و آیا اجرای اپلیکیشن‌ها بصورت تمام صفحه و یک لایه بالاتر از دسکتاپ که همیشه به عنوان لایه اول رابط کاربری ویندوز مطرح شده است آیا می‌تواند ایدهٔ مناسبی باشد؟ خصوصا در زمانی که مایکروسافت می‌گوید این سیستم‌عامل قرار است بر روی تبلت‌ها و نت‌‌بوک‌ها نیز بصورت یکسان و با کارایی مشابه کامپیوترهای شخصی اجرا شود در حالی که همهٔ ما می‌دانیم این دسته از گجت‌ها سخت‌افزاری به مراتب ضعیف‌تر را دارا هستند.مایکروسافت که از قبل این سئوالات و نگرانی‌ها را در لابه‌لای استراتژی‌های عرضهٔ محصول جدید خود به بازار پیش‌بینی کرده بود در عمل پاسخی قانع کننده به پرسشگران ارائه نمود. ویندوز ۸ به وضوح روان‌تر و سریعتر از ویندوز ۷ است، سرعت بوت ویندوز و راه‌اندازی اولیهٔ سیستم افزایش چشم‌گیری داشته است و تست‌ها و بنچ‌مارکهای گوناگون بر روی انواع نت‌بوک‌ها و تبلت‌ها نشان می‌دهد که همگی آنها به شکل قابل‌توجهی با ویندوز ۸ روان‌تر و بهتر کار می‌کنند. نکته‌ای که وجود دارد در رابط کاربری مترو اپلیکیشن‌ها وقتی از حالت اجرا خارج می‌شوند عملیات‌های مرتبط به خود را متوقف می‌نمایند ولی وقتی دوباره اجرا می‌شوند می‌توانند این عملیات‌ها را از همان نقطه قبلی از سر بگیرند این امر سبب می‌شود تا منابع کافی برای اپلیکیشن‌های قدیمی‌تر و تحت دسکتاپ کماکان در دسترس باشد و ویندوز ۸ همواره دارای کارایی بهتر و بیشتری نسبت به نسخه‌‌های پیشین باشد.

windows 8

 

لاک اسکرین مفید‌تر

لاک اسکرین یا صفحهٔ ورودی ویندوز در ویندوز ۸ بهبود یافته است و شما را قادر می‌سازد یک تصویر دلخواه را به آن اختصاص دهید و در آن ابزارکی در نظر گرفته شده است که اطلاعاتی کلیدی مانند زمان، تعداد ایمیل‌های خوانده نشده و... را در همان ابتدای ورود شما به ویندوز ارائه می‌نماید. برای آنلاک کردن ویندوز خود کافیست تصویر را با ماوس به سمت بالا بکشید و البته کاربران دارای ابزارهای مجهز به صفحات لمسی می‌توانند یک الگوی لمسی را برای خارج کرد ویندوز از حالت قفل تعریف نمایند و بر مبنای الگویی که تعریف کرده‌اند لازم است نقاط مشخصی را بر روی تصویر قرار داده شده در لاک اسکرین با انگشت لمس نمایند.

 

windows-8-consumer-preview-start-screen

 

صفحهٔ شروع یا Start Screen:

صفحه شروع یا Start Screen ویندوز ۸ برای کسانی که قبلاً از گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز فون استفاده کرده‌اند شاید بسیار آشنا باشد. در این صفحه شما مجموعه‌ای از Tileها یا کاشی‌ها را در اختیار دارید که هر کاشی دو کار به عهده دارد اولی فراهم کردن دسترسی شما به اپلیکیشن مرتبطش و دومی ارائهٔ اطلاعاتی خلاصه و مفید. مثلاً کاشی مرتبط به برنامهٔ پست‌الکترونیک به شما تعداد ایمیل‌های جدید و همینطور ارسال کننده آنها را اطلاع می‌دهد و یا کاشی برنامه تقویم خلاصه‌ای از رویدادهای پیش‌رو را به شما یادآوری می‌نماید و در اصل با یک نگاه به استارت اسکرین می‌توانید انبوهی از اطلاعات را بصورت سفارشی شده دریافت نمایید.

 

windows-8-desktop

 

اجرای برنامه‌ها

اجرای برنامه‌ها مانند گذشته است تایل آنها را در استارت اسکرین کلیک می‌کنید، اگر برنامه تحت مترو باشد بصورت تمام صفحه و اگر تحت دسکتاپ باشد بلافاصله به محیط دسکتاپ هدایت می‌‌شوید و برنامه در این محیط اجرا می‌شود. مرورگر پیش‌فرض ویندوز با رابط کاربری مترو دارای تعداد زیادی قابلیت‌های لمسی است تا کار با آن بسیار ساده‌تر شود. و البته منوی استارت بعد از این همه سال بازنشسته گشته و از ویندوز ۸ حذف شده است و نواری در سمت راست نمایشگر با عنوان نوار چارمز جای آن را گرفته، آیکون‌ها یا در اصطلاح چارم‌های موجود در این نوار دسترسی شما را به تنظیمات ویندوز، امکان جستجوی این سیستم‌‌عامل، ابزارهای متصل به آن و قابلیت‌های به اشتراک‌گذاریش فراهم می‌آورند. شاید در نگاه اول حذف منوی استارت شما را سردرگم کند ولی چند روز بعد از وجود نوار چارمز لذت خواهید برد و آن منوی سنتی را فراموش خواهید کرد.

 

 

cloud-computing

 

همهٔ اطلاعات خود را با کلود (Cloud) یکسا‌ن‌سازی کنید

در ویندوز ۸ می‌توانید به سادگی هر چه تمام‌تر کلیهٔ اطلاعات خود را از جمله دفترچهٔ آدرس، تصاویر و... را با سرویس Skydrive مایکروسافت یکسان‌سازی یا در اصطلاخ Sync کرده و آنها را بصورت یکپارچه در بیاورید این یکسان‌سازی‌ها زمانی ارزش پیدا می‌کند که مالک چندین کامپیوتر باشید و بخواهید روی همگی آنها به اطلاعات یکسانی دسترسی داشته باشید و البته اتفاق خوشایند این است که حتی نرم‌افزارهای جانبی و جدای از ویندوز را نیز می‌توانید با همین شیوه اطلاعاتشان را بر روی سرویس ابری مایکروسافت منتقل کنید.

 

w8-task-manager-performance

 

تسک منیجری دوباره متولد شده

مایکروسافت بعد از سالیان سال بالاخره تسک منیجر ویندوز را از نو طراحی نمود تا نقایص قبلی آن را برطرف کند، برای کاربران مبتدی تسک منیجر رابط‌کاربری ساده‌یی را داراست تا بتوانند تسک‌های دچار مشکل یا مزاحم را متوقف نماید و کاربران حرفه‌ای‌تر با همین ابزار می‌توانند منابع سیستم خود مانند پردازنده یا حافظه رم را مانیتور کنند، استارت‌آپ ویندوز را ویرایش کنند و یا حتی تاریخچه‌ای از عملکرد اپلیکیشن‌های مترویی خود را مشاهده نمایند. با یک نگاه به این تسک منیجر جدید متوجه خواهید شد زمان خداحافظی با دستور msconfig فرا رسیده است.

 

IE 10 Windows 8

 

ویندوز اکسپلورر روحی تازه در کالبدی قدیمی

در ویندوز اکسپلورر یک تحول بزرگ صورت گرفته است آنهم اینکه سرانجام نوار ریبون که روزی سبب تحول بزرگی در مجموعه آفیس مایکروسافت شد اینبار با ویندوز اکسپلورر ادغام شده است تا جانی دوباره به این ابزار مدیریت‌فایل پیش‌فرض ویندوز ببخشد. در ویندوز اکسپلورر جدید همه‌چیز از مخفی کردن‌فایل‌ها گرفته تا دستورات کپی و کات به لطف نوار ریبون تنها با بک کلیک در دسترس هستند و البته برای تکمیل شدن این ابزار نوار Quick Access یا دسترسی سریع نیز با قابلیت سفارشی‌سازیش توسط دکمه‌های مورد علاقه شما به گوشه بالایی سمت چپ پنجره آن افزوده شده است.

 

 

windows-8

 

چه خبر از ویندوز ۸ در بازار ایران

در بازار ایران و در بین فعالان نرم‌افزاری این بازار شرکت توسعه الکترونیک گردو پیش از سایرین به همراه پکیج پاییزه خود که شامل هزارن نرم‌افزار کاربردی و کاملاً بروز نسبت به سایر پکیج‌های مشابه است نسخه نهایی ویندوز ۸ را نیز ارائه نموده است و البته از آنجایی که رابط کاربری ویندوز ۸ دچار تحولات بنیادین شده و ممکن است کاربران را تا حدی سردرگم کند این شرکت به همراه پکیج خود یک دیسک ویدئویی آموزش ویندوز ۸ نیز ارائه کرده است که ویدئوهای موجود بر روی این دیسک برای بازه وسیعی از کاربران از مبتدی تا حرفه‌ای قابل بهره‌گیری می‌باشند. اگرچه تا به امروز پچ مناسبی برای ویندوز ۸ ارائه نشده است ولی گردو به کاربران خود وعده داده است به محض ارائه اولین وصله مناسب برای استفاده دائمی از ویندوز ۸ آنرا بلافاصله بر روی وب‌سایت خود عرضه نماید تا کاربران این شرکت اولین کسانی باشند که آخرین نسخه این سیستم‌عامل را در ایران تجربه می‌نمایند.

 

 





:: موضوعات مرتبط: فناوری یا نانو , ,
:: برچسب‌ها: نگاهی به ویژگی‌های جدید ویندوز ۸ ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : محمد خلفوندی
ت : شنبه 6 مهر 1392
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی