بازی‌خورها چشم‌به‌راه پلی استیشن 4

کامپیوتر،نرم افزار،سخت افزار،مخابرات،جنگ سایبری،موبایل،بازي رايانه ي،سیاسی،ورزشی و....

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت
همان‌طور که می‌دانید مدت‌ها از عرضه‌ی کنسول بازی PS3 گذشته و همه‌ی بازی‌خورها کم و بیش منتظر رونمایی و عرضه‌ی نسخه‌ی بعدی کنسول بازی سونی هستند. در مورد مشخصات PS4 و قابلیت‌های آن در چند ماه گذشته شایعات مختلفی بر سر زبان‌ها افتاده بود تا اینکه بالاخره سونی مشخصات کنسول بازی خود را رسماً منتشر کرد.

بازی‌خورها چشم به راه پلی استیشن 4

اما سوال مهمی که همیشه در ذهن بازی‌خورها و علاقه‌مندان مطرح می‌شد، این بار هم مطرح شده است. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال بپردازیم که PS4 از نظر قدرت پردازشی چگونه است و در رقابت با کامپیوترهای هم قیمت خود چه عملکردی خواهد داشت.

پردازنده‌ی اصلی

ابتدا به پردازنده‌ی اصلی که شامل 8 هسته‌ی جگوار است می‌پردازیم. این پردازنده‌ی سفارشی نتیجه‌ی همکاری سونی و یکی از دو سازنده‌ی بزرگ پردازنده یعنی ای‌ام‌دی است، لیتوگرافی آن 28 نانومتری می‌باشد و در سه ماهه‌ی دوم سال 2013 وارد بازار پی‌سی‌ها خواهد شد. در حقیقت جگوار یک APUی (ترکیب پردازنده‌ی اصلی و پردازنده گرافیک) کم مصرف می‌باشد که برای تبلت‌ها و نوت‌بوک‌ها در نظر گرفته شده است.

بازی‌خورها چشم به راه پلی استیشن 4

هسته‌های جگوار از نظر معماری بهینه‌تر از نسل قبلی یعنی باب‌کت هستند، بدین معنی که بنابر ادعای سازنده، تعداد IPC یا دستورات اجرا شده در هر سیکل کلاک حدود 15 درصد بیشتر خواهد بود.

سرعت هسته‌ها 1.8 گیگاهرتزمی‌باشد و 2 مگابایت حافظه‌ی کش سطح 2 برای هر یک از هسته‌ها به صورت مشترک در نظر گرفته شده است. هسته‌های جگوار از مجموعه دستورات مختلفی مثل SSE 4.1 و 4.2، AES، CLMUL، MOVB، AVE6، F16C و BMI1 پشتیبانی می‌کنند. در جدول زیر هسته‌های باب‌کت و جگوار با هم مقایسه ‌شده‌اند:

بازی‌خورها چشم به راه پلی استیشن 4

در این بررسی به این نتیجه رسیدیم که سخت‌افزار پلی‌استیشن 4 در هنگام عرضه نسبت به پی‌سی‌های هم قیمت چندان قابل توجه نیست و حتی می‌توان اینگونه اظهار کرد که یک پی‌سی با قیمت مشابه به راحتی پلی‌استیشن 4 را شکست می‌دهد.  

 قطعات اصلی کنسول پلی استیشن 4

**پردازنده اصلی APU (شامل CPU و GPU) حدود – 85 تا 90 دلار

**حافظه 8 گیگابایتی GDDR5 - حدود 110 تا 140 دلار

**تراشه سیستم‌عامل که معمولا مبتنی بر ARM است - 12 تا 18 دلار

**تراشه رمز گذاری / رمز گشایی - 8 تا 12 دلار

**درایو بلو-ری – 18 تا 25 دلار

**دیسک سخت – 38 تا 50 دلار

**ورودی و خروجی‌ها – 9 تا 12 دلار

**تراشه شبکه بی سیم و آنتن مربطو به آن – 4 دلار

**خروجی HDMI و HDCP - حدود 11 تا 15 دلار

**قطعات دیگر – 25 تا 35 دلار

**جمع کل: 320 تا 401 دلار

لوازم جانبی

**دسته بازی DualShock 4 بین 18 تا 35 دلار

**سیستم PS4 Eye حدود 12 تا 20 دلار

**هدست مونو حدود 3 دلار

**کابل‌ها و موارد دیگر حدود 3 دلار

هزینه دیگر

**پاور ساپلای – 25 تا 55 دلار

**سیستم خنک کننده – 20 تا 38 دلار

**اسمبل و سرهم کردن قعطات – در چین حدود 13 دلار و در ژاپن حدود 45 دلار

 

لازم به ذکر است که قیمت‌های ذکر شده، براساس تعداد سفارش سونی از تامین کنندگان متفاوت خواهد بود. پس این اعداد و ارقام کاملا تقریبی هستند.

اگر کنترلر خوب کمپانی سونی را هم به مشخصات جالب کنسول بعدی سونی اضافه کنیم، شاید بتوان سخت‌افزار نه چندان قوی آن را نادیده گرفت و به جای یک پی‌سی ارزان‌قیمت سراغ آن رفت

به این ترتیب اگر هزینه اسمبل دستگاه را در نظر نگریم، پلی استیشن 4 حدود 450 تا 500 دلار برای سونی هزینه به همراه خواهد داشت. تولیدکنندگان کنسول‌های بازی معمولا در ابتدای عرضه محصول خود سود بسیار کمی را بر روی خود کنسول در نظر می‌گیرند و در واقع سود اصلی آن‌ها از بابت فروش بازی و فروش گواهی ساخت بازی برای کنسول بدست می‌آید و با پیشرفت تکنولوژی نیز هزینه قطعات کاهش می‌یابد و در سال‌های بعد از عرضه کنسول، از بابت فروش خود دستگاه نیز سود عاید شرکت‌ها می‌شود. البته این‌ها هزینه‌ها تنها مربوط به ساخت کنسول است و شرکت‌ها پیش از نهایی شدن یک محصول میلیون‌ها دلار برای طراحی، عملی نموده ایده‌ها، تحقیقات بازار، بازاریابی و موارد بسیار دیگر هزینه می‌کنند.

بازی‌خورها چشم به راه پلی استیشن 4

اما نکته‌ی پایانی کنترلر و به طور کلی واسط کاربری یک کنسول بازی است که در موفقیت آن تأثیر زیادی دارد. اگر کنترلر خوب کمپانی سونی را هم به مشخصات جالب کنسول بعدی سونی اضافه کنیم، شاید بتوان سخت‌افزار نه چندان قوی آن را نادیده گرفت و به جای یک پی‌سی ارزان‌قیمت سراغ آن رفت. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که مهمترین عامل در موفقیت هر کنسول بازی، عناوین بازی های مربوط به آن است که سونی در کنفرانس معرفی پلی استیشن 4 نشان داد که برنامه گسترده ای برای معرفی بازی های مختلف و متنوع سازگار با پلی استیشن 4 دارد، بازی‌هایی که برخی از آن ها هرگز برای پی‌سی منتشر نخواهند شد.

نظر شما در مورد کنسول بعدی سونی چیست؟ آیا قابلیت‌های دیگر آن جبران‌کننده‌ی ضعف سخت‌افزاری آن است و آیا سازندگان بازی می‌توانند بازی‌ها را به نحو احسن برای این کنسول بهینه کنند تا از پس رقبای خود در بازار پی‌سی برآید یا خیر؟

بخش دانش و زندگی تبیان





:: موضوعات مرتبط: فناوری یا نانو , ,
:: برچسب‌ها: بازی‌خورها چشم‌به‌راه پلی استیشن 4 ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : محمد خلفوندی
ت : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی