بررسي پردازنده Intel i5 760

کامپیوتر،نرم افزار،سخت افزار،مخابرات،جنگ سایبری،موبایل،بازي رايانه ي،سیاسی،ورزشی و....

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

اگر بدنبال پردازنده‌ای براي اجرای بازی‌های سه‌بعدی هستيد، بد نيست نيم نگاهی به پردازنده Core i5 760 داشته باشيد. اين پردازنده با وجود امکانات و ويژگی‌های که دارد، می‌تواند انتخابی مناسب برای کاربرانی باشد که دوست دارند با پرداخت هزينه‌ای منطقی محصولی خوب خريداری کنند. درباره خرید پردازنده‌های قدرتمند نکته‌ای وجود دارد که باید همیشه به آن توجه کنید و آن این است که بین پردازنده‌های چهارهسته‌ای و پردازنده‌های دوهسته‌ای با چهار رشته پردازشی (Threads)، پردازنده‌های چهارهسته‌ای دارای قدرت بالاتری هستند و در بيشتر موارد حتی با فرکانس کاری پايین‌تر از پردازنده‌های دو‌هسته‌ای، بهتر عمل می‌کنند. بنابراين خرید پردازنده‌های دوهسته‌ای با چهار رشته پردازشی تنها زمانی منطقی است که هدف شما انجام اورکلاک بیشتر با تولید گرمای کمتر باشد! در حالی که بازار پردازنده‌های i3-500 و i5-600 بسیار داغ و پررونق شده‌است، در حال حاضر در کشور عزیزمان دسترسی به این پردازنده‌ها و به خصوص پردازنده سری i5-600 بسیار محدود شده و اگر خواهان خرید پردازنده‌ای با قدرت مناسب و سازگاری با سوکت 1156 باشید، مجبور به خرید پردازنده i5-760 خواهیدشد.

زیر ذره‌بین
پردازنده i5-760 به احتمال زیاد جایگزین مدل i5-750 خواهدشد. این پردازنده دارای چهار هسته و چهار رشته پردازشی بوده و در فرکانس کاری 2/8 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. همچنین قابلیت Turbo Mode در این پردازنده فرکانس آن را در حالت فعال بودن حداکثر دو هسته به 3333 مگاهرتز و در حالت فعال بودن بیش از دو هسته به 2/94 گیگاهرتز می‌رساند. اسم رمز هسته این پردازنده نیز Lynnfield است و مانند مدل قبلی خود از فناوري ساخت 45 نانومتری بهره می‌برد. همچنین مصرف برق آن در حالت بیکاری برابر با 95 وات است.
i5-760 به 256 کیلو‌بایت حافظه نهان L2 براي هر هسته و هشت مگابايت حافظه نهان سطح سه به‌طور مشترک مجهز است که باعث بهبود کارايي آن در بسياري از کاربرد‌ها شده‌است. مانند دیگر پردازنده‌های سازگار با سوکت 1156، این محصول نيز از حافظه دوکاناله با فرکانس 1333 مگاهرتز و حداکثر حافظه شانزده گیگابایت پشتیبانی مي‌کند. پردازنده‌ای که در اختیار ما قرار داشت، Stepping 5 و Revision B1 بود.



سیستم تست و اورکلاکینگ

برای تست پردازنده i5- 760 از سیستمي با مشخصات مندرج در جدول 1 استفاده کرديم.

جدول 1

جدول 1

همچنین در تست این پردازنده از نرم‌افزارهای که در ادامه نام آن‌ها درج شده، استفاده شده است تا نتایج تست بیش از پیش به واقعیت نزدیک باشد.


1- Wprime 2.03
3Dmark Vantage -2
Cinebench R 11.5 -3
Sisoftware Sandra 2010 -4
Everest Ultimate 5.50 -5


اورکلاکینگ

متأسفانه مادربوردی که در اختیار ما بود برای اورکلاک از قدرت چندانی برخوردار نبود و اورکلاک پردازنده i5-760 روی آن در فرکانس‌های 4/2 و 4 گیگاهرتز ناپایدار بود. به همین دليل با پائین آوردن فرکانس اورکلاک تا 3/8 گیگاهرتز موفق به اجرای برنامه Hyper pi در بیشترین حالت اعمال فشار شدیم. همچنین برنامه Prime 95 با تست Blend به مدت پنج ساعت بدون هیچ‌گونه خطایی اجرا شد. اما بعد از آن هم برای اطمینان هرچه بیشتر از پایداری پردازنده، برنامه Linx 0.6.4 را در بیشترین مقدار فشار به مدت بيست بار متوالی و برنامه Memtest را به مدت شش ساعت اجرا کردیم که سیستم ما توانست آن‌ها را بدون هیچ‌گونه خطایی پشت سر بگذارد. قبل از شروع تست‌ها بهتر است بدانید، برای اورکلاک پردازنده i5-760 از تنظیمات جدول 2 استفاده کردیم و همچنین در تمامی تست‌ها از قسمت کنترل‌پنل درایور کارت‌گرافیک، پردازنده Physx را CPU انتخاب کردیم.

جدول 2

جدول 2


نرم‌افزار Wprime V2.03

این نرم‌افزار را به‌طور حتم همه آن‌هایی که با اورکلاکینگ پردازنده‌ سروکار دارند، می‌شناسند. در این برنامه هرچه زمان به دست آمده کمتر باشد، به معنای کارايی بهتر پردازنده هنگام پردازش است.

 

جدول 3

جدول 3


3DMark Vantage

این نرم‌افزار را همه علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری می‌شناسند. این برنامه تست، بر‌اساس رابط DirectX 10 برنامه‌نويسي شده‌است و با تست‌های سنگين گرافیکی فشار زيادی به پردازنده و کارت‌گرافیک وارد مي‌کند. این نرم‌افزار در حقیقت برای ویندوز ویستا طراحی شده‌است اما با نصب و اجرای آن در ویندوز 7 نیز مشکل خاصی وجود ندارد. نتایج تست با این نرم‌افزار در حالت Performance در جدول 4 آمده‌است.

 

جدول 4

جدول 4


Cinebench  R11.5

این نرم‌افزار کارایی پردازنده را در دو حالت CPU و Open GL بررسی مي‌کند و اورکلاک پردازنده تأثير بسزايی در نتيجه نهايی دارد. نتایج تست با این نرم‌افزار در دو حالت Open GL و CPU در جدول 5 آمده‌است.

 

جدول 5

جدول 5



Sisoftware Sandra 2010

شاید این نرم‌افزار بين کاربران کامپیوتر چندان شناخته‌شده نباشد اما تست‌های آن به خوبی نشان‌دهنده کارایی هر قسمت از کامپیوتر شماست. برای تست با این نرم‌افزار، تست‌های Processor Arthmetic ،Processor MultiMedia ،Memory Latency ،Memory Bandwidth را انتخاب کردیم.

 

جدول 6

جدول 6



Everest Ultimate 5
شاید بسیاری بر این عقیده باشند که این نرم‌افزار بیشتر برای خواندن اطلاعات بایوس، دریافت اطلاعات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب است اما اینها تنها ويژگي‌های این نرم‌افزار کاربردی نیستند. این برنامه برای تست قدرت بخش‌های مختلف سخت‌افزاری دارای گزينه‌های متنوعی است که ما برای تست با این برنامه، قسمت‌های CPU Queen و Memory Latency را انتخاب کردیم.

 

جدول 7

جدول 7

 


نتیجه‌گیری

با توجه به تست‌هایی که روی این پردازنده انجام دادیم، به درستی می‌توان پی برد که i5-760 حتی بدون اعمال اورکلاک یک پردازنده چهارهسته‌ای قدرتمند در کلاس خود است.
اگر قصد خرید یک مادربورد P55 به نسبت قدرتمند را دارید و بین پردازنده‌‌های i5-661 وi5-760  برای انتخاب تردید دارید، بهتر است به سراغ i5 760 برويد چون با توجه به این‌که چیپ‌ست‌های P55 قادر به استفاده از گرافیک مجتمع پردازنده‌های i5 سری 600  نیستند و با توجه به این موضوع که قیمت i5-661 کمی گران‌تر از پردازندهi5-760  است و در ضمن یک پردازنده دوهسته‌ای است، بنابراین i5-760 گزینه بسیار مناسب‌تری خواهدبود. البته باید به این موضوع اشاره کنیم، کسانی که پردازنده i5-750 را در اختیار دارند، به ارتقاء آن به این مدل نيازی ندارند، چراکه تفاوت این دو مدل بسیار نامحسوس و مانند تفاوت پردازنده i7-920 با پردازنده i7-930 است.




:: برچسب‌ها: بررسي پردازنده Intel i5 760 ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : محمد خلفوندی
ت : دو شنبه 11 دی 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی